01. Aanleiding

01. Aanleiding 2018-11-28T14:38:49+01:00

Aanleiding

Na de reünie van de H. Hartschool en de Maria school in 2011 en de evaluatie daarna in maart 2012, ben ik op het idee gekomen om te proberen een aantal verhaaltjes te schrijven van herinneringen, anekdotes en voorvallen die zich hebben voorgedaan op Klôôster , met name in de Cloosterstraat waar ik  in 1939  ben geboren en heb gewoond tot eind 1955.

Wanneer ik er aan terug denk heeft de tijd a.h.w. stil gestaan. Ik zie het nog vóór mij, zo ik het heb verlaten. Ook de personen die in de verhaaltjes een rol spelen.

Ik vind het vreemd dat beelden, herinneringen en uitspraken mij nog zo helder voor de geest staan waar ik jullie Kloorianen, deelgenoot van wil maken. Het is een poging om van Klôôster iets te vertellen van lang geleden. Ik geef  hierbij alvast ”voorzetje” tot hoever mijn beelden terug in gaan in mijn herinnering .(willekeurig) Hoe lang is het geleden dat we op de kakschool zaten…   Dat je er lapkes hebt geploesd  bij de nonnen.

Dat je hebt leren schrijven in de 1e klas op een lei met een griffel.
Hoe lang is het geleden dat Jan Oed en Jan Lebbink als landloper door de Cloosterstraat liepen?
Wanneer reed de laatste tram? Wie verkocht er toverballen, bakkesvol, kwatta’s, strontstampers, lek-lek, piesters, zuurstokken, kauwgum, dropveters, vette vèrkes stroopkokienen en nog veel meer op de Zoutedijk?

Hoe duur was er een velleke hostiepapier?
Hoeveel kostte het duurste en het goedkoopste ijsje bij dikke Stiene?
Wie viste de laatste stekelbagger uit de sloot in de Cloosterstraat?
Wie ”sloeg er de maat” eind jaren ’40, begin ’50, bij de Harmonie?
Hoe heette ”Cies de Mulder” van zijn achternaam?

Wat was de naam van het café van Pol Mel, die ook sissende pannen repareerde?

Wie haalde er met zijn slagschip ’s ochtends het huisvuil  op en leurde er ‘s middags vis mee uit?
Hoe lang is het geleden dat Ré Marcelis met zijn Mosquito vanaf zijn werkplaats op Groenendijk, ”vol gas” door de Cloosterstraat naar de Tasdijk scheurde?

Wanneer werd vrouwke Pouwels 100 jaar, en hoe oud is ze geworden?
Op wat voor motoren reed dokter Hermans?
Wie bracht de post rond in de jaren ’30 en ’40?
Hoe heette de Veldwachter?
Op Klooster en Groenendijk waren er 8 bakkers. Wie waren dat?
De meisjes speelden op straat met ketseballen, soms met drie in de lucht. Ze trokken een ”inkelkot” met krijt op de stoep of trokken blommekes in de waai.
De jongens voetbalden met de blaôs van ‘t vèrken , dat door de slachters Ré Heijens en Piet Linders, de ”kieter” werd ingestoken, knuppelden kastanjes uit de bomen en nog veel meer.

Ik kan er nog meer aan toevoegen. Bij benadering kan op vragen ook wel een antwoord geven worden, maar dat is dan nog geen verhaal natuurlijk.
Hoewel, dit is eigenlijk ook al een verhaal geworden.

Rest mij de ”schrijver” nog aan u voor  te stellen :

Ik heb lang gedacht dat mijn naam ”Adrie van de Kapper” was.

Alle kinderen, zes in getal, werden zo genoemd  met hun achternaam. Ik was toch wel al een jaar of negen, toen iemand tegen mij zei ”Maar jij heet toch Franken van je achternaam, net als jullie Bennie?”.

Ik ben het toen gaan vragen aan mijn moeder.
Toen kwam de ”aap uit de mouw” en bleek ik met mijn achternaam ”Franken” te heten, wat op dat moment voor mij een erg vreemde gewaarwording was…….

Bij deze dus……..