P e r s b e r i c h t: Het erfgoed van de Cisterciënzer monniken herleeft in Kloosterzande!

Vanaf zondag 17 september is er gelegenheid om in een nieuw jasje kennis te nemen van de betekenis die de Cisterciënzer-monniken ook in (Oost) Zeeuws-Vlaanderen hebben gehad en waar nog tastbare plekken van zijn aan te wijzen.

Vanaf zondag 17 september kan individueel of in groepsverband deze Historische wandeling worden afgelegd door de Hof te Zande uithof te Kloosterzande, te beginnen bij de hoofdingang kerk, gelegen aan de Wm. de Zwijgerlaan 2 te Kloosterzande).

De route volgt de 6 nieuwe infoborden die u tegenkomt in de kerktuin en de directe omgeving van de voormalige uithof, thans het Hof te Zandepark genoemd. Met behulp van een ingesproken podcast (via uw mobieltje of tablet) gaat u denkbeeldig op stap met de monniken van weleer maar ook aan de hand van latere bewoners van deze uithof.

Zo kunt u het hele jaar door  via gebruik van de QR code individueel of als groep nog meer te weten komen over de mooie maar ook dramatische gebeurtenissen die hier plaatsvonden gedurende ruim acht eeuwen.

De zes nieuwe infoborden werden op vakkundige wijze ontworpen en beschikbaar gesteld door de Gemeente Hulst i.s.m. stichting de Kerk in Klooster. De wandeling duurt circa een klein uur.

Vanaf za. mi. 16 sept. zal de promotiefilm te zien zijn op de website van de stichting: www.stichtingdekerkinklooster.nl.

Stichting de Kerk in Klooster hoopt met deze historische wandeling de geschiedenis van de Hof te Zande site en haar bewoners door de eeuwen heen opnieuw voor het voetlicht te brengen.

Een tip: Tot 7 januari 2024 zijn er twee benedenzalen van het museum: ’s Landshuis te Hulst ingericht met informatie en originele voorwerpen, welke een mooi overzicht geven over het bidden en werken van deze monastieke kloosterorde door de tijd heen (gratis toegankelijk). Het museum is gelegen aan de Steenstraat 37 in Hulst en geopend van ma-za 10.00 – 17.00 uur en op zo. van 12.00 – 17.00 uur.

© stichting de Kerk in Klooster/ contactpersoon: 06 215 822 86 of info@stichtingdekerkinklooster.nl.

2023-09-17T09:01:29+01:00